Bedrijven of agencies op zoek naar whitelabel uitvoering

Wat is Google consent mode (V2) en waarom is het belangrijk?

Vraag je je al dagenlang af: wat is google consent mode ? Keep reading 😉

Google Consent Mode is een framework dat website-eigenaren helpt om de privacy van hun gebruikers te respecteren en tegelijkertijd gepersonaliseerde advertenties te tonen. Het werkt door toestemming van gebruikers te verzamelen voor het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën. Op basis van de toestemming van de gebruiker past Google Consent Mode het gedrag van Google-diensten (zoals Ads, Analytics en YouTube) op de website aan.

Het interessante aan dit framework is dat het ervoor zorgt dat je conversies kan meten en toch aan de privacy-voorkeuren van je bezoeker kan voldoen.

Google Consent Mode introduceert twee nieuwe parameters: ad_storage en analytics_storage. Dit beheert het gedrag van Google-tags en cookies. Als je een cookiemuur of Consent Management Platform gebruikt, kun je beide parameters instellen op basis van de keuze van je bezoeker.

  • Analytics_storage:
    Wanneer bezoekers op de website geen toestemming geven voor statistische cookies worden er pings naar Google Analytics verstuurd met anonieme basismetingen van de website. Deze bestaan uit:
    • timestamps van de websitebezoekers;
    • user agent;
    • hoe ze op je website belanden (referring website);
    • of de huidige of voorgaande pagina click informatie bevat;
    • een willekeurig gegenereerd nummer bij elke page load.
  • Ad_storage:
    Deze tag setting zorgt ervoor dat Google Consent Mode controle krijgt over de marketingcookies. Wanneer geen toestemming wordt gegeven om marketingcookies te gebruiken zal GCM ervoor zorgen dat conversies alsnog kunnen worden doorgemeten. Dit zonder persoonlijke data uiteraard.
    Door middel van die kleine stukjes data dat Google verstuurt in ‘pings’ kan Google proberen die conversies in te vullen. Doordat er geen persoonlijke data wordt gemeten is er dus ook geen data voor retargeting. (conform de wetgeving)

Dit framework gaat op basis van machine learning en modelling gaten gaan invullen in de tracking doordat het gaat meten via deze twee nieuwe parameters. Het gaat het gedrag van gemeten bezoekers gaan vergelijken met het niet-meetbare gedrag gecombineerd met geanonimiseerde pings die worden verstuurd naar analytics platformen.
Als gevolg kan Google conversies en andere gebeurtenissen gaan invullen zonder dat het eigenlijk rekent op cookies.

Credits: https://ponck.nl

Enkele voordelen:

  • Nauwkeurige Conversietracking: Vroeger was het veeleer gokwerk wie van de niet-gemeten bezoekers converteerde, alsook werden deze niet doorgegeven naar onze ads platformen. Nu dus wel.
  • Privacybescherming: Het geeft gebruikers meer controle over hun privacy en hoe hun gegevens worden gebruikt.
  • Verbeterde Remarketing: Consent Mode zorgt voor een groter aantal (niet) gemeten conversies, waardoor de remarketing doelgroep sneller wordt aangevuld.

Wat is de DMA van 6 maart 2024?

wetgevingsbron: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6423

De DMA (Digital Markets Act) is een wetgeving bestemd om verschillende “gatekeepers” zware regels op te leggen omtrent digitale marketing. De Europese commissie left verschillende do’s en don’t op aan deze gatekeepers waaraan zij verplicht moeten voldoen.
Dit zijn o.a. het niet voortrekken van hun eigen merk t.o.v. een ander in reclame, het weigeren van gebruikers om bepaalde software te deinstalleren, het verplicht vragen aan gebruikers om toestemming te geven hun gegevens te mogen gebruiken, etc…

Een uitgebreide versie lees je hier:
Do’s en don’ts van de wetgeving: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-markets-act-ensuring-fair-and-open-digital-markets_en

Deze wetgeving is al zeer lang van sprake, daterend terug van 2020. Maar de verplichte implementatie van al deze zaken was tegen 6 maart 2024.

bron: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6423

Wie zijn de gatekeepers?
https://digital-markets-act.ec.europa.eu/gatekeepers_en

GCM V2 is het antwoord van Google (als gatekeeper) om conform te zijn met de DMA die dus ingaat op 6 maart.
Google consent mode introduceert 2 nieuwe parameters waaraan een CMP (cookie management platform) voor google aan moet voldoen om gebruik te mogen maken van GCM V2.

  • Ad_user_data: Deze extra toestemming moet gegeven worden vooraleer er data wordt verstuurd naar Google voor online advertentiedoeleinden. Deze omvat belangrijke gebruikersdata.
  • Ad_personalization: Stelt de toestemming in voor gepersonaliseerde advertenties.

Deze twee extra parameters hebben vooral betrekking tot het meten van conversies alsook het correct retargeten van gebruikers met specifieke advertenties vanuit Google.

Indien ad_user_data wordt geweigerd, wordt het verzamelen van persoonlijke gegevens voor online adverteren uitgeschakeld.

Indien ad_personalization wordt geweigerd, verliest de website de mogelijkheid om de gegevens van de gebruiker door te sturen naar Google Ads, Display & Video 360 en Search Ads 360. Het gevolg? Retargeting met gepersonaliseerde advertenties via producten van Google is niet meer mogelijk.

Google verplicht ons die twee extra parameters door te sturen met betrekking tot advertentiepersonalisatie en opslag, anders kan het platform de conversie en bijhorende marketing data niet opslaan in een remarketing doelgroep. Waardoor we dus ook geen gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen aan die doelgroep. Dit is een gigantisch grote impact op iedereen die fervent met Google adverteert, je doelgroepen worden minder accuraat en je verliest een hoop aanwezigheid bij mensen die al een contactmoment met je merk hebben gehad.

Maar niet elk CMP is al up-to-date met deze laatste ontwikkelingen en stuurt die parameters door. Daarom is het essentieel om een Google-certified CMP te gebruiken. Deze CMP’s communiceren goed samen met de verschillende Google platformen.

Het is dus absoluut niet voldoende om gewoon maar een cookiebanner op jouw website te hebben, er schuilt veel meer achter, niet alleen voor de privacy van je gebruikers, maar ook voor jou als bedrijf!

Kies een goede partner die jou hierbij helpt.

Er komt heel wat technische affiniteit kijken bij heel het GDPR en cookie gebeuren. Ben je niet zeker hoe het moet, was bovenstaand artikel chinees voor jou of net niet maar wil je toch een helpende hand?

Contacteer ons en we kijken met veel plezier wat we voor je kunnen doen.

Geschreven door
Seppe Breyne
Freelancer, sportieveling, verslaafd aan bijleren, fan van verre reisjes en alles wat het leven te bieden heeft en draagt altijd twee verschillende sokken. Daarbovenop geniet ik van een goeie digitale marketingstrategie.

Blijf op de hoogte