Agency op zoek naar white-label uitvoering?

[weglot_switcher]
SB
[weglot_switcher]
Meten is weten, anders schiet je maar in het rond

GA4, GTM & conversion tracking

Google Analytics 4 vormt de basis voor generieke meetbaarheid: hoeveel website bezoekers, welke pagina's worden bezocht, welke apparaten gebruiken je bezoekers, vanwaar komen ze...

Via Google tag manager ga ik een stapje verder en implementeer ik tags (stukjes code) die onze primaire conversies (contactformulieren, aankopen,...) meten en doorsturen naar GA4 en de relevante advertentieplatformen.

Een absolute must om je advertenties te gaan optimaliseren, aan remarketing te gaan doen, bedrijfsgroei te stimuleren en een competitief voordeel te krijgen t.ov. je concurrenten.

Inzichten in gebruikersgedrag

GA4 biedt geavanceerde mogelijkheden voor het volgen van gebeurtenissen en het analyseren van gebruikersinteracties.

Relevante en accurate rapportage

Door conversies te meten, zie je welke kanalen, advertenties of campagnes de meeste conversies opleveren, en dienovereenkomstig kun je je marketingbudgetten aanpassen voor een beter rendement op investering (ROI).

Stimuleren van bedrijfsgroei

Door een dieper inzicht te krijgen in het gedrag van je gebruikers, het optimaliseren van je marketinginspanningen en het verbeteren van de gebruikerservaring, kun je meer leads genereren, meer klanten aantrekken en meer omzet genereren.
Starten in 4 stappen

Hoe ga ik te werk

Samen de doelstellingen bepalen en conversies identificeren

01

Het begint allemaal met het duidelijk definiëren van je doelen. Wat wil je bereiken met je website of app? Wil je meer verkopen genereren, leads verzamelen, abonnementen aanbieden, of misschien iets anders? Zorg ervoor dat je doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn (SMART-doelen).

Conversion tracking opzetten en testen

02

Via Google Tag Manager als tag management systeem worden de juiste stukjes code geïmplementeerd op je website om jouw conversies meetbaar te maken. Ik stel vervolgens de juiste triggers in die enkel en alleen activeren wanneer aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. zodat verschillende conversies elkaar niet in de weg staan of nog erger: dubbele of foute metingen gebeuren. (een frequent voorkomend probleem, wat leidt tot overrapportering en een vals beeld van prestaties)

Zowel basis als geavanceerde tracking implementaties (zoals volledige customer journeys meegeven in een hidden field in een offerteaanvraag of click ID's opslaan in een direct cookie voor offline conversion tracking) behoren tot de skillset.

Communicatie met advertentieplatformen

03

Aan de hand van jouw gebruikte advertentieplatformen worden de juiste verbindingen met Google Tag Manager gelegd. Zo zorg ik ervoor dat jouw Facebook pixel of Linkedin insight tag perfect geintegreerd wordt op je website zodat Google Tag Manager ook naar deze platformen de juiste informatie doorspeelt. Je wilt tenslotte toch weten of je Facebook advertenties conversies genereren?

En niet alleen voor inzichten is dit belangrijk. Voor geautomatiseerde biedstrategieen zoals conversion max bij Google Ads is het essentieel dat het advertentieplatform weet welke campagne welke conversies genereert. Zo kan het advertentieplatform door middel van machine learning zijn eigen targeting bijschaven en focussen op de mensen die wel converteren.
Als je geen of foute informatie terugstuurt naar het advertentieplatform, kan het advertentieplatform niets bijleren of nog erger: optimaliseren op foute data en je conversieratio helemaal door de war sturen.

Analyseren, optimaliseren en verbeteren

04

Nu begint het leuke gedeelte: gegevens analyseren en campagnes gaan optimaliseren. Er kan nu geexperimenteerd worden welke type campagnes het beste werken, welke visual het meest aanspreekt, A/B tests uitvoeren op biedstrategieen en nog veel meer!

Het luikje "performance marketing" is nu helemaal unlocked. Het is nu aan ons om die data nuttig in te zetten, learnings uit te halen en campagnes te optimaliseren om een competitief voordeel te behalen.