Bedrijven of agencies op zoek naar whitelabel uitvoering
Het schrijven van een pakkende advertentietekst dat je doelpubliek aanspreekt is cruciaal voor de goede werking van een goeie Facebook advertentie.
Een saaie advertentietekst dat je doelpubliek niet aanspreekt en overtuigt van je product zal ervoor zorgen dat je advertentie weinig conversies oplevert.
Hoe zorg je er nu voor dat je advertentie conversies en kliks oplevert? In dit blogartikel geef ik mijn geheim bloot hoe je een goede advertentietekst kunt schrijven die jouw doelpubliek keer op keer zal overtuigen.
Eerst en vooral is het noodzakelijk om grondig na te denken wie jouw doelpubliek is en waarom ze jouw product nodig hebben. Breng die doelpubliek en kaart en schrijf alles neer.
Stel dat je houten vloeren verkoopt en je wilt beginnen met adverteren. Dan is bovenstaande enorm belangrijk om rekening mee te houden. Zo werkt een simpele “ik verkoop laminaat of parket, koop mijn parket” totaal niet.
Splits je advertentie op in verschillende doelgroepen en ga op zoek naar de oplossing waar die doelgroep naar zoekt.
Zo kan je een advertentie maken gericht naar jonge mama’s en papa’s (vaak ook het doelpubliek dat net een eigen huis gekocht heeft en wellicht wat wilt renoveren) met targetting optie “ouders.”
In deze advertentietekst omschrijf je je product niet als “ik verkoop kwalitatieve houten vloeren,” maar eerder als “wij verkopen kwalitatieve, kindvriendelijke laminaatvloeren die resistent zijn tegen krassen en hardnekkige vlekken gemaakt door spelende kinderen of baby’s. Zo kan jij met een gerust hart jouw huis proper houden, én kunnen jouw kinderen in het rond ravotten.”
See what we did there? We hebben onze doelgroep opgesplitst en gezocht naar hoe we die specifieke groep mensen kunnen triggeren in onze advertentietekst. Die groep spreken we aan met een tekst die volledig op hen is afgestemd.
AIDA is een acroniem dat staat voor:
Dit principe is al jarenlang een belangrijk onderdeel van effectieve marketingcommunicatie. Door elke fase van AIDA zorgvuldig te doorlopen, vergroot je de kans dat je potentiële klanten omzet.
Voorbeeld:
Het “lastigste” deel is gedaan, je hebt hun aandacht te pakken. Nu kan je volop beginnen uitpakken met je product. Leg uit waarom jouw vloeren net zo kindvriendelijk zijn door jouw USP’s (unique selling points) op te lijsten.
Je hebt je product aan de man gebracht, de volgende stap is inspelen op de “probleemstelling” dat een “niet kindvriendelijke vloer” met zich meebrengt. Gebruik zinnen zoals:
Je wilt natuurlijk verkopen, toch? Je hebt je best gedaan om je potentiële klant te overtuigen, sluit dan af met een duidelijke call to action.
Probeer niet af te sluiten met een droge “koop nu” of “klik hier voor meer info.”
Trek AIDA door naar je call to action:
Heb je al een doelpubliek die geëngageerd is en kent je doelgroep jouw product reeds perfect? Dan is een korte copy vaak het beste. Hou het simpel en to the point.
Een lange advertentietekst staat je dan weer toe om het AIDA principe netjes toe te passen, zeker als je een nieuw product wilt lanceren of deze advertentie is het eerste contactmoment met je doelgroep.
Er wordt vaak onder marketeer gediscussieerd dat korte copy altijd beter is, omdat lange copy zogezegd “geskipped” wordt.
Adespresso heeft ooit eens een test gedaan waarin ze dit hebben beproefd. Ze deden een advertentie waarin ze verschillende varianten maakten. Alles in deze varianten was hetzelfde behalve de copy. De copy werd opgesplitst in 7 varianten:
Bijna de helft van alle marketeers geloofden dat optie een: een zin ging winnen.
Dit waren de resultaten:
credits: Adespresso.
De langere advertentieteksten hebben keer op keer gewonnen.
Het experiment kan je hier lezen.
Wanneer je het AIDA principe correct toepast kan je proberen je “attention” in de eerste twee zinnen zo te formuleren dat mensen net getriggered worden om de rest te lezen. Dan willen ze op de “meer lezen” drukken om te achterhalen waarom je product of service net zo goed is.
In vele instanties kan de “meer lezen” beperking net gebruikt worden om nieuwsgierigheid op te wekken. Als je je tekst opent met een bepaalde vraag of stelling wek je interesse op. Die interesse moet ingelost worden want de mens is van nature nieuwsgierig. Doordat je volledige tekst bijgevolg niet volledig op de advertentie staat kan je lezer niet diagonaal scannen en doorscrollen. Hij/zij moet klikken op “meer lezen” om vervolgens de nieuwsgierigheid in te lossen.
Die ene klik op “meer lezen is bijgevolg goud waard voor mensen die adverteren.
Als je ooit wel eens hebt geadverteerd op Facebook dan heb je ongetwijfeld al gekeken naar metrics zoals CTR en kliks op je advertenties.
Je hebt verschillende soorten kliks; “kliks op links” of “alle kliks”. Onder die alle kliks vallen ook gewone kliks op je advertentie die niet noodzakelijk leiden naar je landingspagina, waaronder dus ook de klik op “meer lezen.”
Maar waarom is dit nu zo waardevol?
In Facebook bestaat de retargetting methode om advertenties te tonen aan iedereen die in de voorbije x aantal dagen “interactie” heeft gehad met een bericht of advertentie op je pagina. Iedereen die geklikt heeft op “meer lezen” heeft bijgevolg interactie gehad met die advertentie.
Door te spelen met het opwekken van interesse heb je bijgevolg je retargetting doelgroep dus eigenlijk nog groter gemaakt, en we weten allemaal dat retargetting een van de meest waardevolle tools is van een marketeer.
Van plan om te adverteren en wil je dat je advertenties de juiste targetting en copy bevatten? Contacteer mij dan en ik help je verder.