Bedrijven of agencies op zoek naar whitelabel uitvoering

Hoe kan ik een onweerstaanbare advertentietekst schrijven op Facebook? (AIDA)

Een onweerstaanbare advertentietekst schrijven

Het schrijven van een pakkende advertentietekst dat je doelpubliek aanspreekt is cruciaal voor de goede werking van een goeie Facebook advertentie.
Een saaie advertentietekst dat je doelpubliek niet aanspreekt en overtuigt van je product zal ervoor zorgen dat je advertentie weinig conversies oplevert.

Hoe zorg je er nu voor dat je advertentie conversies en kliks oplevert? In dit blogartikel geef ik mijn geheim bloot hoe je een goede advertentietekst kunt schrijven die jouw doelpubliek keer op keer zal overtuigen.

Ken je doelpubliek, pas je advertentietekst aan en benoem waarom ze jouw product nodig hebben.

Eerst en vooral is het noodzakelijk om grondig na te denken wie jouw doelpubliek is en waarom ze jouw product nodig hebben. Breng die doelpubliek en kaart en schrijf alles neer.

  • Hoe oud zijn ze?
  • Hoe communiceren ze?
  • Wat triggert hen?
  • Hoe kan ik hun aandacht te pakken krijgen?

Stel dat je houten vloeren verkoopt en je wilt beginnen met adverteren. Dan is bovenstaande enorm belangrijk om rekening mee te houden. Zo werkt een simpele “ik verkoop laminaat of parket, koop mijn parket” totaal niet.

Splits je advertentie op in verschillende doelgroepen en ga op zoek naar de oplossing waar die doelgroep naar zoekt.
Zo kan je een advertentie maken gericht naar jonge mama’s en papa’s (vaak ook het doelpubliek dat net een eigen huis gekocht heeft en wellicht wat wilt renoveren) met targetting optie “ouders.”

In deze advertentietekst omschrijf je je product niet als “ik verkoop kwalitatieve houten vloeren,” maar eerder als “wij verkopen kwalitatieve, kindvriendelijke laminaatvloeren die resistent zijn tegen krassen en hardnekkige vlekken gemaakt door spelende kinderen of baby’s. Zo kan jij met een gerust hart jouw huis proper houden, én kunnen jouw kinderen in het rond ravotten.”

See what we did there? We hebben onze doelgroep opgesplitst en gezocht naar hoe we die specifieke groep mensen kunnen triggeren in onze advertentietekst. Die groep spreken we aan met een tekst die volledig op hen is afgestemd.

Een goeie advertentietekst schrijven aan de hand van het AIDA principe

Wat is het AIDA principe?

AIDA is een acroniem dat staat voor:

  • Attention: Trek de aandacht van je doelgroep
  • Interest: Wek interesse in jouw product of dienst
  • Desire: Creëer een verlangen naar jouw aanbod
  • Action: Stimuleer tot actie (bijvoorbeeld klikken, kopen)

Dit principe is al jarenlang een belangrijk onderdeel van effectieve marketingcommunicatie. Door elke fase van AIDA zorgvuldig te doorlopen, vergroot je de kans dat je potentiële klanten omzet.

Hoe pas ik dit toe in mijn advertentietekst?

Attention: trek de Aandacht

  • Spreek je doelgroep direct aan: Gebruik de aanspreekvorm “jij” of “u” om een persoonlijkere connectie te maken.
  • Stel een intrigerende vraag: Wek nieuwsgierigheid en moedig de lezer aan om verder te lezen.
  • Gebruik sterke werkwoorden: Maak je boodschap krachtiger en levendiger.
  • Creëer urgentie: Geef aan waarom de lezer nu moet handelen (bijvoorbeeld: “Beperkte tijd aanbieding!”).
  • Geef je titel een creatieve wending: Dit kan ervoor zorgen dat mensen 2x kijken vooraleer ze verder scrollen.

Voorbeeld:

  • “Niet zeker of onze houten vloeren jouw kinderen aankunnen?”
  • “Op zoek naar een prachtige laminaatvloer die helemaal kindresistent is?”
  • “Ontdek waarom alle jonge mama’s en papa’s onze laminaatvloeren 5/5 geven.”

Interest: wek de aandacht

  • Benadruk de voordelen: Leg uit wat je product of dienst voor de klant kan betekenen.
  • Vertel een verhaal: Maak een emotionele connectie door een verhaal te vertellen dat aansluit bij de behoeften van je doelgroep.
  • Gebruik specifieke details: Maak je boodschap geloofwaardiger door concrete voorbeelden te geven.

Het “lastigste” deel is gedaan, je hebt hun aandacht te pakken. Nu kan je volop beginnen uitpakken met je product. Leg uit waarom jouw vloeren net zo kindvriendelijk zijn door jouw USP’s (unique selling points) op te lijsten.

  • Je laminaatvloer beschikt bijvoorbeeld over een krasresistente toplaag.
  • Je verkoopt PVC vloeren die een waterafstotende surface hebben, ideaal tegen vlekken.

Desire: creëer verlangen

  • Speel in op de behoeften: Toon aan hoe jouw product of dienst een probleem oplost of een verlangen vervult.
  • Gebruik sterke bewoording: Gebruik woorden die positieve emoties oproepen, zoals “succes”, “vrijheid” en “gemak”.
  • Maak gebruik van sociale bewijzen: Laat zien dat anderen tevreden zijn met jouw product of dienst (bijvoorbeeld: klantbeoordelingen, case studies).

Je hebt je product aan de man gebracht, de volgende stap is inspelen op de “probleemstelling” dat een “niet kindvriendelijke vloer” met zich meebrengt. Gebruik zinnen zoals:

  • “Geen stress meer of 2 uren schrobben als je kindjes iets hebben gemorst.”
  • “Je kan op je twee oren slapen met onze kindvriendelijke vloeren.”

Action: stimuleer tot actie

  • Geef een duidelijke call-to-action: Vertel de lezer precies wat je wilt dat ze doen (bijvoorbeeld: “Klik hier voor meer informatie”, “Bestel nu en ontvang 10% korting”).
  • Creëer een gevoel van urgentie: Gebruik tijdbeperkte aanbiedingen of beperkte voorraden om de lezer aan te sporen om snel te handelen.
  • Maak het gemakkelijk om te converteren: Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke landingspagina.

Je wilt natuurlijk verkopen, toch? Je hebt je best gedaan om je potentiële klant te overtuigen, sluit dan af met een duidelijke call to action.

Pas “desire” toe in je call to action!

Probeer niet af te sluiten met een droge “koop nu” of “klik hier voor meer info.”

Trek AIDA door naar je call to action:

  • “Klik hier als je propere vloeren wilt.”
  • “Bel ons voor meer informatie over onze kindvriendelijke vloeren.”
  • “Kom naar onze winkel als jij ook een vlekvrije vloer wilt.”

Schrijf ik een lange of korte advertentietekst op Facebook?

Heb je al een doelpubliek die geëngageerd is en kent je doelgroep jouw product reeds perfect? Dan is een korte copy vaak het beste. Hou het simpel en to the point.

Een lange advertentietekst staat je dan weer toe om het AIDA principe netjes toe te passen, zeker als je een nieuw product wilt lanceren of deze advertentie is het eerste contactmoment met je doelgroep.

Er wordt vaak onder marketeer gediscussieerd dat korte copy altijd beter is, omdat lange copy zogezegd “geskipped” wordt.

Adespresso heeft ooit eens een test gedaan waarin ze dit hebben beproefd. Ze deden een advertentie waarin ze verschillende varianten maakten. Alles in deze varianten was hetzelfde behalve de copy. De copy werd opgesplitst in 7 varianten:

  • Variatie A: een zin met een claim gericht op data
  • Variatie B: een zin met een vraagstelling
  • Variatie C: bullet points
  • Variatie D: bullet points + emojis
  • Variatie E: een paragraaf
  • Variatie F: drie paragrafen
  • Variatie G: zes paragrafen

Bijna de helft van alle marketeers geloofden dat optie een: een zin ging winnen.

Dit waren de resultaten:

credits: Adespresso

credits: Adespresso.

De langere advertentieteksten hebben keer op keer gewonnen.

Het experiment kan je hier lezen.

De “lees meer” beperking hoeft helemaal geen beperking te zijn!

Wanneer je het AIDA principe correct toepast kan je proberen je “attention” in de eerste twee zinnen zo te formuleren dat mensen net getriggered worden om de rest te lezen. Dan willen ze op de “meer lezen” drukken om te achterhalen waarom je product of service net zo goed is.

In vele instanties kan de “meer lezen” beperking net gebruikt worden om nieuwsgierigheid op te wekken. Als je je tekst opent met een bepaalde vraag of stelling wek je interesse op. Die interesse moet ingelost worden want de mens is van nature nieuwsgierig. Doordat je volledige tekst bijgevolg niet volledig op de advertentie staat kan je lezer niet diagonaal scannen en doorscrollen. Hij/zij moet klikken op “meer lezen” om vervolgens de nieuwsgierigheid in te lossen.

Die ene klik op “meer lezen is bijgevolg goud waard voor mensen die adverteren.

Waarom een lange advertentietekst net wél goed is als je adverteert.

Als je ooit wel eens hebt geadverteerd op Facebook dan heb je ongetwijfeld al gekeken naar metrics zoals CTR en kliks op je advertenties.

Je hebt verschillende soorten kliks; “kliks op links” of “alle kliks”. Onder die alle kliks vallen ook gewone kliks op je advertentie die niet noodzakelijk leiden naar je landingspagina, waaronder dus ook de klik op “meer lezen.”

Maar waarom is dit nu zo waardevol?

In Facebook bestaat de retargetting methode om advertenties te tonen aan iedereen die in de voorbije x aantal dagen “interactie” heeft gehad met een bericht of advertentie op je pagina. Iedereen die geklikt heeft op “meer lezen” heeft bijgevolg interactie gehad met die advertentie.

Door te spelen met het opwekken van interesse heb je bijgevolg je retargetting doelgroep dus eigenlijk nog groter gemaakt, en we weten allemaal dat retargetting een van de meest waardevolle tools is van een marketeer.

Nog 7 tips om een goede advertentietekst te schrijven:

  • Splits je advertentie op in paragrafen! Niets is zo vervelend dan een tekst die niet vlot leest.
  • Spreek in de “jij” of “u” vorm, spreek je doelgroep aan. Hier kunnen emoji’s en andere ook bij helpen.
  • Gebruik Facebook targetting opties om je doelgroep op te splitsen in kleinere groepen, en schrijf naar die doelgroep.
  • Zorg dat je copy past bij je visual.
  • Gebruik simpele taal, geen moeilijke woorden.
  • Implementeer reviews en testimonials, niets is zo krachtig als “proof of work.”
  • Emoji’s kunnen goed zijn, maar hou rekening met je doelgroep.

Van plan om te adverteren en wil je dat je advertenties de juiste targetting en copy bevatten? Contacteer mij dan en ik help je verder.

Gerelateerde artikels

Geschreven door
Seppe Breyne
Freelancer, sportieveling, verslaafd aan bijleren, fan van verre reisjes en alles wat het leven te bieden heeft en draagt altijd twee verschillende sokken. Daarbovenop geniet ik van een goeie digitale marketingstrategie.

Blijf op de hoogte