Bedrijven of agencies op zoek naar whitelabel uitvoering

Google SEO datalek: een vat van goud voor SEO specialisten?

Google seo datalek

Op 29 mei 2024 was er een SEO datalek en lekten er meer dan 2.500 pagina’s interne Google-documenten over SEO. Deze documenten, die de codenaam “The Keyword Guide” dragen, bevatten gedetailleerde informatie over hoe Google’s zoekalgoritme werkt en welke factoren belangrijk zijn voor het ranken van websites.

Google heeft het SEO datalek bevestigd!

Google heeft op 30/05 bevestigt dat de gelekte SEO-documenten authentiek zijn. De lek zou veel bloot leggen over de communicatie van het bedrijf, zo zou Google niet eerlijk communiceren en oprecht zijn over de communicatie waarop een website wordt beoordeeld in de SERP van Google.

Verschillende SEO specialisten zijn de document nu gretig aan het inkijken op zoek naar dé manier om vanboven te staan. Google waarschuwt echter; de informatie kan verouderd of onvolledig zijn. Het bedrijf waarschuwt dus gebruikers om geen onnauwkeurige aannames te doen op basis van die documenten.

Wat heeft dit voor impact op de wereld van SEO?

Dat is nog onduidelijk, het duurt namelijk eventjes vooraleer je 2.500 pagina’s kunt doorzoeken naar kleine details waaruit blijkt dat de huidige manier waarop we SEO doen kan bijgeschaafd worden. Google mag dan niet eerlijk communiceren over veel details, de hoofdboodschap communiceren ze al jaren en we weten wat ons te doen staat om een website optimaal te zetten voor SEO.

We zullen hier wellicht nog veel meer van zien, wanneer SEO experts naar buiten komen met hun ideeën en (misschien vernieuwde) tactieken omtrent SEO.

Wat wel al zeker weten; is dat we moeten doorgaan met het creëren van hoogwaardige content en het verbeteren van de gebruikservaring van de website. Aangezien dit een van de belangrijkste factoren zijn om te ranken.

Wat weten we wel zeker?

Enkele belangrijke punten uit de gelekte documenten: maar niets dat we eigenlijk nog niet wisten.

  • Gebruikersbetrokkenheid is belangrijk: Google geeft meer prioriteit aan websites die gebruikers langer engageren, met een hoge klikfrequentie (CTR) en een lage bouncepercentages.
  • Domeinautoriteit is nog steeds belangrijk: De algehele autoriteit van een website speelt nog steeds een belangrijke rol in de ranking.expand_more
  • Backlinks tellen nog steeds: Google gebruikt backlinks nog steeds om de kwaliteit en relevantie van een website te beoordelen.
  • Content moet uniek en waardevol zijn: Google geeft de voorkeur aan unieke en waardevolle content die relevant is voor de doelgroep van de website.
  • Techniek is belangrijk: De technische structuur en snelheid van een website zijn ook belangrijke factoren voor de ranking.

Meer over dit datalek:

https://www.techzine.nl
https://e-commercemanagers.com
https://www.ranktracker.com

Geschreven door
Seppe Breyne
Freelancer, sportieveling, verslaafd aan bijleren, fan van verre reisjes en alles wat het leven te bieden heeft en draagt altijd twee verschillende sokken. Daarbovenop geniet ik van een goeie digitale marketingstrategie.

Blijf op de hoogte