Bedrijven of agencies op zoek naar whitelabel uitvoering

Maak de juiste keuze

Kies ik voor een freelancer of agency als partner?

Als ondernemer twijfel je wellicht over de voordelen of nadelen en heb je hier meermaals over nagedacht.

Heb je nog vragen?

Twijfel je nog steeds over de keuze tussen een freelancer of agency als partner? Neem gerust contact op, zo leren we elkaar beter kennen.

Het kan perfect zijn dat jouw doelgroep slechts op 1 of 2 kanalen aanwezig is, en het loont om een freelancer in te schakelen die trots neemt in een expert te zijn op die kanalen.
Of je hebt een in-house marketing team die skilled is in social media, branding, graphic design maar je hebt niet voldoende werk om een fulltime extra performance marketeer in te schakelen, dan kan wederom een freelancer de aangewezen oplossing zijn. 

Zo hebben Google ads freelancers vaak een pak meer ervaring en kennis in hun specialisatie.

Agencies daarentegen hebben vaak de mankracht om een ruimer takenaanbod te vervullen. Ben je een (groter) bedrijf met voldoende kapitaal om totaalopdrachten aan te vragen waarin bijvoorbeeld zowel branding, graphic design, e-mail marketing, multi-channel campagnes en social media van pas komen, dan kan een agency een betere keuze zijn voor jou.

Ervaring leert mij dat een agency vaak een projectmanager inzet die de communicatie filtert tussen de klant en de expert die op het account werkt. Dit kan voorkomen dat de expert overbeladen geraakt met vragen terwijl hij/zij druk bezig is met een pak technischere zaken zoals het optimaliseren van digitale campagnes.

Dit zorgt er echter ook voor dat er onnodige tussenschakels zijn en er vertraging op de communicatie zit. Alsook is elk persoon extra op het project een extra te betalen uurloon door de klant.

Bij een freelancer heb je doorgaans 1 aanspreekpunt.

Het uurloon van een freelancer ligt doorgaans een pak lager dan dat van een agency, zij hebben dan ook minder kosten. Niet alleen betaal je voor een agency doorgaans meer per uur, ook werken er vaker meer mensen op jouw project, zoals een projectmanager, ook die mensen moeten betaald worden.

Het uurloon van een freelance performance marketeer ligt gemiddeld tussen de 55-90 euro/uur. Daartegenover betaal je aan een agency vaak tussen de 95-150 euro/uur.

Stel nu dat je een maandelijks advertentiebudget hebt van 1500 euro en je wilt deze in Google zoekadvertenties steken.
Je wilt samenwerken met een partner en sluit een contract af van een half jaar (6 maand).

  • De eerste maand doe je een set-up van het advertentieaccount, inclusief tracking opzet en keyword research. Dit neemt ongeveer een volledige werkdag (8u) in beslag. 

  • Vanaf maand twee tot 6 heb je een vast aantal uren (4u/maand) afgesproken per maand om de advertenties te optimaliseren en bij te sturen. (20u in totaal)

  • Bij een agency komt hier per maand een extra uur projectmanagement kijken.

  • Je verwacht ook een kleine rapportage per maand (1 uur/maand) en een diepere kijk in de cijfers en learnings op het einde van het traject. (3u)

    • Hiermee kom je voor een freelancer aan een totaal aantal uren op dit project van 39 uur.
    • Voor een agency is dit 45 uur.

Een freelancer die 75 euro per uur vraagt kost jou voor die periode 2.925 euro op een totaal advertentiebudget van 9.000 euro. Je houdt dus nog 6.075 euro aan advertentiebudget over.

Een agency die 110 euro per uur vraagt kost jou voor die periode 4.950 euro op een totaal advertentiebudget van 9.000 euro. Je houdt dus nog 4.050 euro aan advertentiebudget over.

Als je dan nog eens rekening houdt met het feit dat een freelancer vaak een diepgaandere kennis heeft in zijn specifiek domein, dan loont het om goed stil te staan bij je beslissing.

Maar let wel op, ga altijd in gesprek met je partner en vraag een gratis kennismakingsgesprek zodat je elkaar leert kennen, dan pas weet je of je een goeie partner hebt gevonden.

Elke klant van een freelancer is tenslotte een weerspiegeling van zijn werk. Een freelancer rekent op goede recensies om zijn merk verder te zetten.

In een agency werkt een werknemer op jouw project, deze kan minder gemotiveerd zijn om het project tot een goed eind te brengen.

Een agency kan onder druk staan om resultaat te boeken voor grote klanten waardoor sommige projecten niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Een freelancer bepaalt zelf welk project hij aanneemt opdat hij zijn klanten optimaal kan bedienen. Soms zal een freelancer (als dat project groot genoeg is) zelfs voor een bepaalde tijd exclusief voor dat project werken. Bijna alsof je een in-house marketing professional hebt.

Een freelancer is flexibel en werkt niet uitsluitend 9 to 5. (meestal toch, stem goed af met je partner)
Ze omarmen vaak een ongestructureerde werkdag - daarom worden ze ook freelancer! Dit kan nuttig zijn als je met een prangende vraag zit of je hebt een last-minute opdracht of probleem.

Een agency hanteert daarentegen traditionele werkuren, deze voorspelbare uren zorgen er wel voor dat je je business erop kan afstemmen. Ze zijn echter bijna nooit beschikbaar buiten de traditionele werkuren.

Een digitaal agency heeft vaak een vastgelegde, gestructureerde manier van communiceren met zijn of haar klanten. Het kan echter wel zo zijn dat extra communicatie buiten deze structuur bijkomende kosten kan genereren.

Een freelancer stemt graag verwachtingen af voor het aangaan van een samenwerking, zodat beide partijen weten wat ze kunnen verwachten. Een freelancer kan in communicatie een pak flexibeler zijn door kleine antwoorden of gesprekken aan te gaan via berichten, social media of een kanaal zoals Whatsapp.

Heb je nog vragen?

Twijfel je nog steeds over de keuze tussen een freelancer of agency als partner? Neem gerust contact op, zo we leren elkaar kennen.